Wzbogacenie diety

12Niedobory pokarmowe przyczyną problemów.Nie ma produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki odżywcze w wystarczającej ilości. Dlatego pożywienie mało urozmaicone może prowadzić do niedoborów pokarmowych. Ma to szczególne znaczenie podczas ciąży, kiedy zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne wzrasta w stopniu większym niż zapotrzebowanie na kalorie. Dotyczy to zwłaszcza kwasu foliowego i żelaza, których kobieta będzie potrzebowała dwukrotnie więcej niż normalnie, a także wapnia, którego spożycie powinno zwiększyć się o połowę. Z poszczególnych produktów spożywczych powinno wybierać się produkty najbogatsze w witaminy i składniki mineralne, a jednocześnie dostarczające możliwie mało kalorii. W praktyce oznacza to unikanie pokarmów tłustych i zawierających duże ilości cukru. Kobieta ciężarna powinna się odżywiać regularnie i unikać długich przerw między posiłkami oraz zjadać co najmniej pięć niewielkich posiłków dziennie. Podczas ciąży kobieta może spotkać się z problemem zachcianek. Nie ma się czym niepokoić. Jest to zjawisko częste spowodowane przejściową zmianą wrażliwości na różne smaki. Powinno się z tym walczyć, gdy kobieta zaczyna się odżywiać zbyt jednostronnie lub je zbyt dużo produktów, które nie powinna na przykład słodyczy. Duże znaczenie owoców i warzyw.Warzywa i owoce mają w okresie ciąży szczególne znaczenie. Są bardzo ważnym źródłem witaminy C, beta-karotenu (prowitaminy A), kwasu foliowego i błonnika. Kwas foliowy jest niezwykle ważny, gdyż spożywany we właściwej ilości przed ciążą i w pierwszych jej tygodniach ma duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka. Witamina C zapewnia prawidłowy metabolizm. Ponadto zwiększa wchłanianie żelaza. Dlatego warzywa i owoce bogate w witaminę C, kobieta powinna spożywać z produktami bogatymi w żelazo, jak na przykład mięso i wędliny. Owoce również są podstawowym źródłem witaminy C. Ze względu na to, iż ta witamina rozkłada się podczas gotowania, owoce i warzywa powinny być w większości spożywane w postaci surowej. Najlepszą formą przechowywania jest mrożenie. Z mrożonych owoców sezonowych, takich ja porzeczki, truskawki, agrest, maliny można w zimie robić koktajle mleczne. Wartościowy jest także sok z takich owoców, jak czarne porzeczki, pomarańcze i maliny. Zawsze trzeba pamiętać o dokładnym myciu owoców i warzyw przed jedzeniem. Dotyczy to szczególnie cytrusów, które zwykle posypane są dużą ilością środków chemicznych. Kontrole u stomatologa i higiena jamy ustnej.Ważnym atrybutem urody kobiety są zęby. Nawet jeśli do tej pory nie miało się z nimi kłopotu, myjąc je systematycznie pastami wzbogaconymi we fluor i wapń, to należy odwiedzić stomatologa. Już małe ubytki w zębie mogą być siedliskiem niepotrzebnych bakterii dla matki i dziecka. Porady stomatologa powinna kobieta zasięgnąć również w przypadku permanentnych krwawień z dziąseł podczas codziennego mycia zębów oraz powtarzających się stanów zapalnych. We wczesnej ciąży dziąsła stają się miękkie i mocno ukrwione. Bardzo łato więc ulegają uszkodzeniom mechanicznym, na przykład podczas mycia zbyt twardą szczoteczką. Uszkodzenie dziąsła może być początkiem stanu zapalnego, jaki powstaje w miejscu zranienia, a następnie przemieszcza się w głąb, w kierunku dolnej części zęba. Obrzmiałe, odstające dziąsło odsłania ząb, zwiększając prawdopodobieństwo próchnicy. W związku z tym należy myć zęby po każdym posiłku jeśli jest to możliwe (albo przy rannej i wieczornej toalecie), używać do mycia zębów past zawierających fluor i wapń, a także kontrolować stan swoich zębów w gabinecie dentystycznym przynajmniej 2-3 razy w roku.