Skład pożywienia

18Ważne, aby mieć świadomość jakie substancje są dobre a jakie niezdrowe. Oraz z czego się składają potrawy, które przygotowujemy dla siebie i dla naszych malców. Najważniejszym budulcem naszego ciała jest białko. Mięsnie serca, mózg i nerki zbudowane są głównie z białek oraz wody. Dzieci potrzebują dużo białek, żeby rosnąć. Białka dostarczają też energii. Dużo białek zawierają mięso, ryby i jajka. Jednak zawierają one też cholesterol i tłuszcze. Najzdrowsze są warzywa, rośliny strączkowe i produkty zbożowe. Dostarczają one dużo ilości białek do organizmu. Nie zawierają one tłuszczów i cholesterolu. Ważne dla prawidłowego rozwoju są węglowodany złożone. Zawierają błonnik. Organizm dzięki węglowodanom ma dużo energii. Węglowodany proste takie jak cukier czy miód to szybkie źródło energii. Jednak zaspokajają głód na krótko. Nie powinno się jeść produktów zawierających cukry proste. Prowadzi to do nadwagi i próchnicy. Tłuszcze nasycone znajdują się w mięsie i nabiale oraz typu trans powstałe w wyniku utrwadnienia np. margaryn, są niezdrowe i powodują choroby serca i udar mózgu. Tłuszcze nienasycone znajdują się w ziarnach zbóż, orzechów i olejach są zdrowe. Kwas tłuszczowy i linolowy jest niezbędny do rozwoju organizmu. Składniki mineralne odgrywają dużą rolę w budowie i funkcjonowaniu organizmu człowieka zarówno dziecka i dorosłego. Do składników mineralnych należą przede wszystkim wapń, żelazo, cynk, miedź, magnez i fosfor. Dzieci powinny wraz z pożywieniem otrzymać więcej minerałów niż wydalają. Potrzebuje je bowiem do prawidłowego rozwoju swojego organizmu. Prawie wszystkie produkty bogate są w fosfor i magnez, więc dzieci otrzymują ich dość dużo. Ważny dla małego organizmu jest wapń. Potrzebny on jest do budowy kości i zębów. Źródłem wapnia jest mleko i produkty z niego zrobione. Zaleca się spożywanie około 500 mg wapnia dziennie. Bardzo ważne jest żelazo, które jest składnikiem hemoglobiny. Przenosi ona tlen do komórek ciała. Mleko matki zawiera duże ilości żelaza, które bardzo łatwo jest przyswajalne przez organizm. Producenci mieszanek także dodają do nich żelazo. Mięso także zawiera żelazo, ale lepiej podawać płatki wzbogacone żelazem lub preparaty multiwitaminowe. Potrzebny do rozwoju komórek, a zwłaszcza przy gojeniu się ran, jest cynk. Znajduje się on w rybach, mięsie, serze a także grochu, fasoli, orzechach. Jod, który jest niezbędny do funkcjonowania tarczycy, dodawany jest do soli kuchennej, więc większość dzieci ma go dostarczane w swojej diecie. Witaminy są to substancje, których organizm potrzebuje, ale tylko w małych ilościach. Dieta z chudego mięsa, nabiału, warzyw, owoców, ziaren zbóż, fasoli, grochu, orzechów i nasion bogata jest w witaminy. Jednak warto według specjalistów podawać dziecku preparaty multiwitaminowe. Witamina A odpowiedzialna przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie oczu. Można je znaleźć w marchwi, dyni. Witamin z grupy B jest bardzo wiele. Organizm potrzebuje ich do produkcji tkanek. Kwas foliowy ważny do produkcji DNA i czerwonych krwinek. Znajduje się w szpinaku, brokułach, pełnych ziarnach zbóż i w truskawkach. Witamina C wpływa na prawidłowy rozwój kości, zębów, naczyń krwionośnych. Dużo witaminy C zawierają owoce cytrusowe, pomidory, surowa kapusta. Witaminę D organizm sam może sobie produkować w skórze przy pomocy słońca. Lekarze zalecają podawanie niemowlętom suplementu witaminy D. Witamina E znajduje się w orzechach, nasionach, w warzywach, w kukurydzy, szpinaku, brokułach i ogórkach. Pomaga organizmowi wydalić substancje szkodliwe. Witaminy w dawkach większych niż zalecane przez specjalistów są toksyczne dla organizmu małego dziecka. Dlatego należy się stosować zgodnie do zalecanych dawek przez lekarzy i producentów preparatów multiwitaminowych.