Organizm

50Mało kto zdaje sobie sprawę, jak bardzo przydatne może być dla naszego organizmu przebywanie na świeżym powietrzu. Nawet zimą. Jeśli chodzi o kąpiele powietrzne, to najodpowiedniejszą porą jest ta, podczas której świeci słońce. Zimą nie zawsze jednak możemy się cieszyć promieniami słonecznymi. Co w takiej sytuacji zrobić? Najlepiej wyjść z domu i zacząć energiczny spacer, trucht bądź cokolwiek innego. Osoby mające większą wprawę mogą spróbować swoich sił na nartach bądź łyżwach. Trzeba pamiętać o tym, by nie przesadzić z ciepłym ubraniem. Często odczuwanym skutkiem z tego wynikającym jest bowiem przegrzanie, które prowadzi z kolei do kataru lub grypy. Z drugiej strony, nie należy jednak zapominać o tym, że im osoba młodsza i bardziej wychudziła, tym powinna zadbać o cieplejszy strój. Ważne także, by hartowanie zimą, było poprzedzone podobnymi czynnościami także latem, czy jesienią. Nawet kilkunastominutowy spacer w tę porę roku, może wzmocnić organizm, a przede wszystkim jego układ immunologiczny. Warto zatem wyjść na dwór i ruszając się, jednocześnie cieszyć się tą specyficzną, białą scenerią. Ich wpływ na nasz organizm może, ale nie musi być korzystny. Wszystko zależy od tego czy zachowany zdrowy rozsądek i wykorzystamy zdobytą wiedzę. Niezwykle ważna rolę podczas kąpieli słonecznych odgrywają promienie cieplne, które pobudzają zakończenia nerwowe naczyń skóry, co pozwala na lepsze jej odżywienie. Mało tego, organizm będzie też w takim wypadku łatwiej oddawał ciepło, co teoretycznie zabezpiecza ciało przed przegrzaniem. Promienie pozafiołkowe zaś, pobudzają tworzenie się ciemnego barwnika, który chroni nas przed zmienną temperaturą. Trzeba nam pamiętać o tym, aby systematycznie zwiększać czas przebywania na słońcu. Najlepiej zacząć ten rodzaj hartowania już wiosną. Początkowo zaleca się przebywać pod otwartym niebem ledwie kilkanaście minut. Z czasem czas ten może się powiększać – maksymalnie do niespełna 2 godz. Musimy koniecznie pamiętać o okryciu głowy, najlepiej jasnym materiałem. Ważne także, aby na słońcu nie pojawiać się bezpośrednio po wysiłku fizycznym lub obfitym posiłku. Korzystne dla zdrowia będzie również to, jeśli kąpiel słoneczną połączymy z dowolną formą aktywności. Pamiętajmy jednak, by opalać się z umiarem!